FAI Majstrovstvá sveta F3F – Dánsko

FAI Majstrovstvá sveta F3F – Dánsko

V sobotu 24.9.2016 odchádza F3F tím SLOVAKIA na tretie Majstrovstvá sveta F3F, ktoré sa konajú v Dánsku v dňoch 2.-9.10.2016. Ešte pred tým sa zúčastníme na pred-súťaži, ktorá bude 1.-2.10.2016.
Je to pre nás veľká neznáma, v Dánsku nikto z nás ešte nelietal. Lietať sa bude pri mori, niektoré svahy sú vo vnútrozemí. Cesta autom jedným smerom je 1500km a trvá približne 16 hodín bez zastávok.

Zloženie tímu F3F SLOVAKIA 2016:
Vladimír Šimo – KLM Ružomberok
Ľubomír Ivan – LMK Nitra
František Ruisl – MK Záhorie

Link na oficiálnu stránka usporiadateľa – WCH F3F 2016

Podľa objednávky na ubytovanie, by sme mali mať spojenie cez internet, tak sa podelíme s vami o informácie a foto z diania na MS. Budem sa snažiť aktualizovať večer, po skončení letového dňa.

Program MS F3F 2016 v skratke:

1.-2.10.2016 – Pred-súťaž pre účastníkov MS
2.10.2016 o 16.hod otvárací ceremoniál MS
3.-7.10.2016 v čase 9-18:00 letové dni
8.10.2016 8:30 – 14:45 letový deň
8.10.2016 o 19:00 vyhodnotenie a záverečný ceremoniál, banket

1.Deň – sobota / nedeľa
Po dlhých úvahách cestujeme autom – Alhambra, ktoré zapožičal a šoféruje pán F.Gajan – Vladov svokor. Okrem tejto funkcie prevzal na seba úlohu kuchára pre celú výpravu a vezieme zásoby na 14 dní. Na streche truhla od M.Tkáčika pre krídla modelov. Berieme spolu 11 modelov.
Podarilo sa nám napratať všetko do auta a naša cesta začala odchodom z Ružomberka v sobotu o 20.hodine. Hmla nás v noci zdržala ale potom to ubiehalo po diaľniciach Poľska, Nemecka a potom Dánska celkom slušným tempom. Na miesto ubytovania sme dorazili v nedeľu o 14.hodine.

2. Deň – pondelok
Po výdatných raňajkách okolo 9.hodiny odchádzame podľa GPS na západný svah. Podľa predpovede by mal byť západný vietor 3-5m/s. Po príchode to vyzeralo nádejne ale potom vietor zoslabol a čakli sme, že sa to vylepší. Prichádzajú Francúzi a chcú tiež lietať.
Po francúzskych Alulách som prišiel na rad s modrým MIDI Milanom. Vo vetre na hranici 3m/s to bolo dosť trápenie ale dalo sa udržať. Ja som odskúšal ešte jeden z mojich Stribog-ov a Ľubo si dal pár štartov s Jedi. Vlado má modely ťažšie, ktoré potrebujú lepšie podmienky a rozhodol sa nariskovať.

3. Deň – utorok
Predpoveď na dnes bola: juh, 11m/s. Svah Brunbjerg na tento smer je asi 28km od miesta nášho ubytovania. Po pol hodine jazdy sme to našli podľa GPS. Francúzsky tím už lietal. Zaradili sme sa do poradia (7 minút na let), vietor bol na začiatku okolo 8m/s. Prevetrali sme modely a pokúšali sme sa upraviť nastavenie tak aby sme sa adaptovali na lietanie na hrane. Mne sa počas letu „odporúčalo“ jedno MKS-mini na pravom krídelku môjho Striboga, krídelko zostalo na plnej výchylke dolu. Čo nasledovalo potom, vyzeralo hrozne… Pristátie skončilo poškodením modelu (skúsim to ešte nejako opraviť).
Francúzsky tím odišiel na obed a kopec sme mali chvíľu iba pre nás. Výška kopca je asi 25m. Vietor postupne zosiloval, ku koncu na 15-18m/s. Už by sme aj boli celkom spokojní, keby ku koncu neprišiel Helge…
Cestou späť sme sa zastavili pri mori a urobili sme pár fotiek.
…Večera, ktorá na nás čakala chutila na jednotku.

4. Deň – streda
Ráno bol silný vietor a dážď. Predpoveď počasia hovorila o západnom vetre 12-13m/s. Medzi dvoma prehánkami sme sa zabalili a posilnení 3-chlapovu praženicou vyrazili na západný svah, ktorý sme už lietali v pondelok. Po príchode sme namerali 14m/s a bolo nám jasné, že to bude dnes „iné kafé“.
Ja som ešte večer vymenil MKS na krídelku a opravil Striboga všeobecne známou „plechovkovou“ metódou za výdatnej Ľubovej pomoci.
Naložili sme, ja som na začiatok dal 1200g záťaže (2+8 pre znalcov Milanových modelov). Prvý letel Vlado, potom Ľubo a na koniec ja. Mali sme celý svah pre seba. Lietanie prerušoval občasný nepríjemný dážď. Vietor zosilnel na 18-21m/s.
Neskôr prišli piloti austrálskeho tímu a Simon z GB a museli sme skrátiť čas lietania na 12min.
Postupne sme pridávali záťaže a hľadali sme stopu, kadiaľ lietať, kde stúpať a držať sa hrany. Polietali sme si parádne, mne to miestami pripomínalo lietanie za stromami na Braunsbergu.
… na večeru bola dnes výborná sviečková

5. Deň – štvrtok – STRONG DAY
Dážď a silný vietor nás prebrali aj dnes ráno. Podľa predpovede počasia by mal byť Z-JZ vietor 12m/s. Svah na tento smer vetra je vzdialený asi 81km od nášho ubytka. Po výdatných raňajkách odchádzame lietať ale na západný svah, ktorý už trocha poznáme. Dúfame, že to nebude moc zo smeru.
Po príchode fúka 16m/s asi 25° z ľavej strany. Vyskúšal som to Stribogom naloženým na 3.3kg. Bolo to málo… Vlado letel s Pitbullom na 3.7kg, Ľubo FS4 na 3.6kg.
Neskôr prišli tímy Austrálie a USA a striedali sme sa po 10 min.
Vietor zosilnel na 20-25m/s a smer sa nezmenil. Vladovi sa pri pristávaní „zakúsla“ klapka na pravom krídle a mal veľký problém. Model skončil na strome a ďalšiu hodinu a pol sme oberali jeho model.
Nakoniec som zohnal rebrík na neďalekej farme, kde domáci pán veľmi nerozumel mojej angličtine a model sme bez poškodenia dali zo stromu dolu. Asistovali nám aj piloti z Austrálie.
Silný bočný vietor fungoval ako „písací stroj“ – na ľavej strane v zatáčke silné urýchlenie a po pravej otočke zabrzdený model letel pomaly na druhú stranu. Postupne sme pridávali záťaž.
Lietal som „do plna“ Stribog aj Midi-blue, tj. váha 4.2kg (4+10 pre expertov). Boli to „pecky“…
Odchádzame poslední zo svahu a sme radi, že sme to ustáli bez straty.
… chutná kapustnica a rizoto nás čakali už na stole, keď sme sa vrátili.

6. Deň – piatok
Podľa predpovede malo od 14.hodiny pršať a cez deň Z-JZ vietor 7-8m/s. Po raňajkách sme odišli na západný svah rovnako ako včera. Čakal nás vietor 4-5m/s asi 20° zo smeru. Vlado poskladal „stromokocúra“ a polietal v miernych podmienkach, ja som vybral druhý Stribog a naložil 480g (2+0 pre znalcov). Vietor na začiatku trocha zosilnel ale potom to „zdochlo“ a musel som pristáť.
Ľubo sa nedostal na štart lebo prišiel dážď, ktorý sme prečkali v aute. Takto sa prehánky striedali a my sme skladali a rozkladali, utierali, nakladali a vykladali. Neskôr sa to trochu vylepšilo ale o 13:30 sme sa už museli vrátiť. Do 17.hod prebiehala registrácia na MS a o 18. hod preberanie modelov v organizačnom centre MS – VigsøFeriecenter. Cesta tam nám trvala asi 35min.
Rozhodli sme sa, vzhľadom na predpoveď, že predsúťaž nebudeme lietať. Vietor zajtra sa má stáčať zo západu na juh a späť na západ a potom na sever, rýchlosť vetra 2-3m/s, nedeľa dážď…
Registrácia prebehla bez problémov a následné preberanie modelov tiež, iba Vlado musel obrúsiť špicu na FS.

7. Deň – sobota – máme voľný deň
Ráno o 6:45 ma prebrala SMS od Filipa a ani nie po pol hodine sme sa zvítali s českým tímom. Vzpružili sa u nás kávou, chvíľu sme podebatovali a už sa pobrali na 9.hodinu do Hantsholmu na predsúťaž.
My sme sa rozhodli, že predsúťaž vynecháme. Mali sme voľný deň s predĺženými raňajkami a po obede sme išli pozrieť na tých, čo lietali. Prišli sme na svah okolo pol druhej a v biede odlietala asi polovica pilotov z prvého kola. Filip nám povedal, že už hodinu stojí v ready-boxe 🙂
Privítali sme sa s ďalšími pilotmi, Tomášom, podebatovali a čakali spolu s ostatnými. Súťaž bola prerušená a po pol hodine bola 2.skupina zrušená a lietanie ukončené. Potom lietali (alebo aj nie) už iba Aluly a ušatá V-dvojka.
Predpoveď na zajtra je dážď, uvidíme ako predsúťaž dopadne.
Boli sme sa trocha rozhliadnuť po Hantsholme, pozreli bunker a kanóny z čias 2. svetovej vojny. Našiel som info Baterie Hanstholm

8. Deň – nedeľa – otvorenie MS
Ráno sme mali voľno, boli časté prehánky a teplota 12°C. Po dobrom obede (rezne ako lopata) som sa poprechádzal po okolí, kde som stretol krásneho mega-kocúra…
Program MS začína o 16.hodine slávnostným ceremoniálom. V predsúťaži sa odlietalo jedno kolo a bolo rozdelené na 3 skupiny VÝSLEDKY na F3XVault
Organizátori nám zamotali hlavu štartovými číslami a špekulujeme ako si ich „namontovať na bundu“, tak sme to riešili.
Slávnostné otvorenie a prezentácia tímov prebehlo veľmi jednoducho. Predtým ešte A.Fricke(FRA) odovzdal trofeje Viking Race prvému organizátorovi tejto súťaže a zakladateľovi VR tradície Preben Norholmovi. Nástupom MS F3F 2012 sa tradícia Viking Race skončila. Potom už Tomáš Bartovský slávnostne otvoril 3. FAI MS F3F. Ceremoniál bol krátky a o 16:30 bol koniec. Program mal pokračovať o 19. hodine brífingom pre TM. Ako pokračoval sa dozviem zajtra…

9. Deň – pondelok . Čo to za veselie, keď modely sú celie…
Vstávame o 6:15, raňajky a nakladanie do auta, o 7:30 odchádzame na svah podľa GPS na webstránke WCH.
Lieta sa na kopci Hamborg (výška je 35m), nad morom. Po príchode je vietor 15m/s mierne z pravej strany.
Nakladáme veľa, Vlado a ja „na plno“, Ľubo niečo ušetril. Na pristávanie je vyhradený priestor z časti v závetrí. Za pristátie mimo je NULA. To postihlo v treťom štarte aj mňa.
Lietame časy:
1.kolo Vlado 41,64s, ja 42,74s, Ľubo 48,03s, najlepší čas: 36,32s M.Redsel
2.kolo Ľubo 43,39s, Vlado 43,72s s jednou penaltou, ja 45,18s, najlepší čas 35,38s T.Folkers
3.kolo Vlado 39,89s, ja NULA, Ľubo 40,77s, najlepší čas 35,70 Lukas
4.kolo
Vietor ku koncu fúka už veľmi z pravej strany a pristávanie s plne naloženými modelmi robí veľké problémy a niekoľko modelov je poškodených
O 17:30 je rozhodnuté, že ďalšie kolo už dnes nebude.
WCH F3F na facebooku

10. Deň – utorok . Protest USA na MS v Dánsku…
Ranná teplota 4°C nás celkom zaskočila a pri predstave 10m/s to vyzeralo na „zimnú výbavu“. Po príchode na kopec boli podmienky veľmi slabé a čakali sme do 10. hodiny. Postupne Aluly prilákali vietor a na začiatku kola bolo na hrane 3-4m/s a teplota sa dostala na 10°C.
Doplatili sme na to všetci traja, lebo sme boli v poradí na začiatku kola. Ku koncu kola bol vietor už 10m/s a časy úplne iné. Lietalo sa na svahu „Vigsø“, malý kopček, asi 12m vysoký, porastený kríkmi. Výškovo boli bázy rozdielne. Pravá vyššie, ľavá nižšie.
Po skončení 6. kola jury na brífingu oznámila, že 2.kolo zo včerajšieho dňa sa na základe protestu tímu USA ruší a bude sa lietať znova. Protest podal K.Paulson, ktorý mal v 2.kole výsledok NULA za let, ktorý ukončil rozbitím modelu FS5 po tom, keď „sekol“ na ľavej báze a signál od bázového rozhodcu prišiel keď sa vracal aby sa na báze otočil.
Po opakovanom odlietaní 2.kola sa lietalo 7.kolo až do 18.hodiny. Trochu sú zmätky v oficiálnych výsledkoch, zatiaľ pozeráme na F3XVault.

11. Deň – streda Rukavice, nohavice…
Dnes sme „dali“ 5 kôl, vo vetre 14-16m/s, z rána viac, neskôr mierne zo smeru. Nový svah Kridtvejen je vysoký 25m, s výhľadom na more. Lietali sa časy okolo 40s. Nám robí problém získanie náletovej rýchlosti a dynamické lietanie na hrane s takmer plne naloženým modelom. Ja som začal so Stribogom na letovej váhe 4kg (4+8) a ku koncu som niečo ubral. Ľubo mal pekný štart 43.03s v 9.kole.
Prekvapivo veľké rozdiely boli vo vzduchu pri každom štarte. Menila sa aj teplota, na rad prišli aj zimné rukavice a otepľovačky. Celý deň na vetre s teplotou 11-13°C nás celkom schladilo. Čakanie na štart, keď jedno kolo trvalo cca 2 hodiny, trvalo niekedy aj 3 hodiny.

12. Deň – štvrtok Diplomatické strety v Dánsku…
Ráno začína brífingom TM na kopci. Väčšina odhlasuje, že v sobotu sa nebude súťažne lietať, lebo je už odlietaný postačujúci počet kôl. Po krátkej pauze sa začína lietať na tom istom svahu ako včera. Rýchlosť vetra je 17-19m/s, smer rovnaký ako včera, nakladáme do modelov rovnako ako včera. Teplota vzduchu je 7°C, neskôr sa oteplí na asi 13°C.
Diplomatický konflikt nastal, keď rakúsky TM pohrozil, že podá protest, ak sa v sobotu nebude lietať, lebo v programe MS je lietanie aj v sobotu. Ďalší brífing TM a lieta sa aj v sobotu, podľa programu.
Nám sa dnes konečne podarilo dostať sa pod 40s…
Odlietali sa 4 kompletné kolá (13.-16.) a polovica 17.kola. V 16. kole Lukas na ľavej strane chytil o hranu, zapísal nulu a poškodil model. My sme až v druhej polovici, zajtra budeme začínať, čo nie je žiadna výhoda.

13. Deň – piatok Prvá slovenská tisícka…
Ráno začína oznámením jury, že protest rakúšanov bol vrátený, lebo bol podaný neskoro. Protest sa týkal rozdelenia 17. kola na dve skupiny. Organizátor kolo rozdelil, aj keď na to nie je opora v pravidlách.
Je presne stanovené z akého dôvodu m§že byť kolo rozdelené, resp. použitý group-scoring.
My letíme hneď ráno. Vietor je 15m/s, mierne z pravej strany, teplota 10°C, zamračené. Bojujeme s bočákom a časy zase nič moc. Neskôr sa objaví slnko a vietor sa trocha zrovná a zosilnie na 18m/s.
Svetlo do našich radov priniesol až Vlado, keď v 20.kole pekne zaletel 36,3s, prvú slovenskú 1000.
Po poslednom, 21.kole sa ešte zapojíme do skupinovej fotky s pravým krídlom :-).

14. Deň – sobota – posledný deň
Ráno bolo zamračené, vietor 14m/s a lietame posledné tri kolá na „Vigsø“. Koľko naložiť aby to išlo.. ?
Kopec nie je vysoký, je porastený kríkmi a na pravej strane je pás lesa. Fúka mierne z ľavej strany.
Kto dostane dobrý vzduch letí, kto nie letí slabšie. Leszek Durczak (PL) mal dvakrát smolu a prečesal kríky. Lukas mal kríky tiež v dráhe letu a zrušil druhý model…
Naša rozlúčka s MS v Dánsku bola bez straty kytičky. Vladove výsledky v týchto troch kolách boli z nás najlepšie.
Je dobojované,zvíťazil Thorsten Folkers (D) 20833.84b, druhý Helge Borchert (D) 20542.28b, tretí Pierre Rondel (F) 20202,08b.
Výsledky tímov: 1.Nemecko 60745.49b, 2.Francúzsko 59263.18b, 3.Dánsko 57757.15b.
Odchádzame do nášho domčeka na obed a večer ideme na vyhodnotenie a banket.
VÝSLEDKY

15. Deň – nedeľa – odjazd/dojazd
Po slávnostnom vyhodnotení a večernom bankete s okrúhlou misou dánskych špecialít, chutným staekom jemne „pre-pe-če-ným“, bielym a červeným talianskym vínkom a sladkým dezertom po vzájomnej rozlúčke všetkých tímov odchádzame okolo polnoci.
Krátka noc, chutné raňajky, balenie vecí, upratovanie domčeka a okolo 9:30 nastupujeme cestu domov.
Dlhá cesta a nekvalitná diaľnica na začiatku Poľska urobili svoje… Do Lipt. Teplej sme šťastne dorazili asi o 4:00 ráno. Karol Mrva nás čakal a prichýlil Ľuba a mňa pod svoju strechu. Pospali sme si do desiatej a pri posledných raňajkách u Vlada sme hodnotili celú akciu.
Mali sme luxus aký doteraz ešte nebol. Vďaka dobrej príprave stravovania, ktorú urobil Vlado s „Tatom Františkom“ a jeho kuchárskemu kumštu sme nemali starosť o prípravu jedla a teplú stravu sme mali každý deň na stole.
Po rozlúčke sme spolu s Ľubom odišli do Nitry, ja som potom pokračoval do Bratislavy.

Šťastne sme sa vrátili s drobnými a väčšími poškodeniami modelov. Podmienky na lietanie F3F sú v Dánsku poľa môjho názoru ideálne. Množstvo svahov na všetky smery, dobrý priestor na pristávanie, výborné veterné podmienky (aj keď Dáni hovorili, že to bolo výnimočne cez tento týždeň).
Naše výsledky 39.Vlado Šimo 18109,66b., 42.Ľ.Ivan 17655,76, 44.F. Ruisl 17232,57 sme si predstavovali úplne inak… Znova sa potvrdilo, že bez patričnej prípravy v podmienkach, ktoré sa dajú na MS očakávať, sú nádeje na dobré umiestnenie dosť malé.
Vo vetre 15-23m/s s plne zaťaženým modelom na hranici FAI limitu (75g/dm2) a na hrane nám to nešlo. Takéto skúsenosti nám chýbajú.

Náš obdiv a gratulácia patria víťazom a poďakovanie organizátorom súťaže.

Budúce MS F3F 2018 by mali byť v Anglicku a vyzerá to tak, že podmienky by mohli byť podobné. Chce niekto absolvovať takúto prípravu ?

FOTO na G+
VIDEO kompilácie Boguslaw Gryszko

VÝSLEDKY: F3XVault.

There are 17 comments. Add yours

  1. 12th október 2016 | Michal M. says:
    Na paradu pani.
  2. 11th október 2016 | Laco says:
    Chlapi, aj ked to nebolo top, gratulujem a zavidim tie dva tyzdne lietania. Laco
    • 12th október 2016 | F.Ruisl says:
      Dva týždne lietania v takýchto podmienkach bolo super. Ďakujeme všetkým za morálnu podporu z domova, pomohla nám v ďalekej cudzine. Na výsledkoch je vidieť, že iba tréningom (nemám na mysli iba poletovanie) v podobných podmienkach môžeme očakávať lepšie umiestnenie na vrcholných súťažiach.
  3. 10th október 2016 | Rado says:
    Chalani super, ste doma, zdravý , bohatší o skúsenosti. Sledovali sme vás všetci čo pričuchli k F3F. Ak by som tam bol ja tak píšem 0 - od 4.kola . Lietanie na brázde je šialene. Zažiť to bol by som pišný. Veľa krát premýšľam či golf je lacnejší ;-)). Sme postihnutý svahackari. Vlado, Fero,Lubo, ďakujem za reprezentaciu nášho Slovenska. A tie skúsenosti si nenechajte len pre seba, pomôžte nám nováčikom Dik chlapi Čau
  4. 7th október 2016 | Milan Ďuriš says:
    Chlapi podla možnosti je to dobre ešte napnite sily na posledne dni .Zapnite turbo a dajte posledne sily do lietania .Z pozdravom mod.z NITRI
  5. 2nd október 2016 | Peter says:
    Ahojte chalani.Vladko, toto je pre Teba z pravidiel:Minimálny polomer špi čky trupu vo všetkých smeroch je 7,5 mm. (vi ď šablónu). Asi ten Tvoj trup laminovali u Baudisa v inej forme...Verím Ti,že aj s tou tupou špicou zalietaš každé kolo pod 35 s.Držte sa. Peter
  6. 1st október 2016 | Milan Krchňavý says:
    Prajem veľa rozvahy, žiadne poruchy, žiadny stres, rýchle prsty pri súťažných letoch. Nech sa šampionát vydarí aspoň ako v roku 2014. Užite si to!!! Pozdravuje tréner.
  7. 30th september 2016 | Leszek says:
    Bojujte chlapci
  8. 30th september 2016 | Milan Ďuriš says:
    Cele SK a kamoši zo zahraničia čakame na vaše zažitky a držime Vám palce aj na nohach.
  9. 29th september 2016 | Mgr. Štefan Andoga says:
    Chlapci, držte sa. To sú tam ale pecky !! Držím Vám palce, aby smola skončila už v tréningu. Podstatné veci ešte len budú, počnúc tretím októbrom. Pozdravuje ŠA-Clostermann.
  10. 29th september 2016 | Milan Tkáčik says:
    Vlado, nastal čas dozrievania a oberania Pitbullov ? :-DDD ... no hlavne, že sa nič nestalo a všetko dopadlo OK, dúfam, že si za pomoc nalial každému po pol deci :-)
  11. 29th september 2016 | Milan Tkáčik says:
    Vlado, slimák ti liezol po krídle .... čo ak by ti ho poškrabal? :-DDDD
  12. 29th september 2016 | Milan Ďuriš says:
    Lieta sa nielen rukami ale aj z hlavov ukašte im to za Slovensko Všetko najlepšie Ďuriš
  13. 28th september 2016 | Robert says:
    Drzte sa.Priaznivy vietor do kridel...
  14. 27th september 2016 | Milan Tkáčik says:
    Dúfam, že ste si dnes už všetci vybrali smolu na celý pobyt a už nikomu sa nič nestane...
  15. 27th september 2016 | Arek says:
    Trzymam kciuki! Ale nie możecie lepiej latać niż Polski team
  16. 27th september 2016 | Vašek says:
    Chlapci ať se daří a dobrý vítr pod křídla. Vašek