Po úspešnom tréningu pred súťažou v piatok 31.05.2019 v zostave 2+3 ( dvaja SK, traja A ), pri podmienkach vietor S až SV, trvalo nad 4,0 m/s, sme 1.6.2019, nasledujúci deň v sobotu, vyrazili z Bratislavy už o 7,30 hod. Podľa stavu REGISTRÁCIE a odpovedajúceho PILOT LISTU sme ani náhodou nemohli odhadnúť, koľko pilotov sa na súťaži vlastne zúčastní.
Nakoniec to dopadlo tak, že o súťaž prejavilo záujem 8 pilotov a to v zostave 3+5 ( traja SK, päť A ), ktorí sa na miesto štartu dostavili. Jednoznačne je možné konštatovať, že zo strany modelárov zo Slovenska tento raz naprostá ignorácia našej snahy. Už po ceste na svah sme v aute diskutovali, na základe prebehnutej registrácie o tom, prečo vlastne takýto seriál organizujeme a hlavne pre koho to v súčasnosti robíme. Keď sme sa pred 5-timi rokmi rozhodovali o organizovaní takéhoto druhu klubového seriálu, tak naším hlavným cieľom bolo, aby sme sa viac stretávali, spoločne lietali, trénovali na bázach a tak sa spoločne pripravovali na hlavný republikový seriál, i keď niektorí to považovali za konkurenčné organizovanie miestnych seriálových súťaží vo vzťahu k hlavnému republikovému seriálu. Po zvážení podmienok „pre a proti“ sme na záver našej krátkej diskusie konštatovali, že príchodom novej techniky, monitorovania preletov na bázach pomocou kamier, môže každý pilot lietať a trénovať na bázach naprosto sám, bez akejkoľvek pomoci od kolegov a to v čase, na miestach a za podmienok, ktoré si určí práve on sám. Keď sa na to pozrieme zo širšieho celospoločenského vývojového trendu v súčasnej spoločnosti rozvinutej demokracie, tak nikto nikoho vlastne nepotrebuje. Dovolím si citovať čím ďalej tým viac pravde sa podobajúci a mnohým modelárom známy výrok, „Každý je tu sám za seba“. Koniec kritiky.
A teraz už niečo konkrétne k priebehu klubového seriálu. Podľa predpovede na sobotu sa táto vyplnila do bodky. Podmienky na lietanie podľa pravidiel F3F splnené, vietor S až SV 3 až 7 m/s, smer vetra ustálený bez vybočovania z hlavného smeru. Bolo dosť času, takže zúčastnení piloti si najprv niekoľkokrát odskúšali momentálne podmienky na svahu, mnohí z nich si na poslednú chvíľu upravovali konečné súťažné nastavenie modelov. Lietanie sme začali zhruba pred 11,00 hod s tým, že budeme lietať až do úplného „vyčerpania“ alebo do totálneho „vyhladovenia“.
V rozlietanom 8. kole okolo 15,00 hod došlo pre nás k neočakávanému prekvapeniu. Na miesto štartu dorazila skupina Ochrancov prírody z Trenčína a začali kádrovanie zúčastnených. Nafotili si ŠPZ áut, zozbierali občianské preukazy a pasy hostí z Rakúska na identifikáciu a chceli predložiť povolenie vjazdu áut do chránenej oblasti. Márne boli naše argumenty, že Pecková je zaradená na úrovni Slovenského aeroklubu do miest s organizovaním modelárskych aktivít. Museli sme súťaž ukončiť, Peckovú následne ihneď opustiť s tým, že pokračovanie nedovoleného vstupu na Peckovú bude mať dohru na Miestnom úrade vo Vrbovciach, kde Pecková katastrálne patrí. Rovnako dopadli aj dve skupiny paraglidistov, s ktorými vždy dobre vychádzame.
Teraz sme si vlastne naplno uvedomili, že ta tam sú z hlbokej minulosti modelármi osvojené praktiky – lietam si kde chcem, kedy chcem a koľko chcem. Nastal čas plného rešpektovania zákonov a vyhlášok s plným právnym vedomím prípadných sankcií za porušenie povinností. Pri organizovaní súťaží je potrebné rešpektovať aspoň tieto zásady:
- nahlasovať, organizovať a vyhodnocovať súťaže podľa pravidiel LERMAS
- prevádzku vozidiel vykonávať len po verejných komunikáciach
- vozidlá parkovať na plochách vyhradených pre tento účel
- vstup na pozemok len so súhlasom vlastníka a to najlepšie písomne
Podľa príkazu Ochrancov prírody sme súťaž ukončili, zbalili sme sa a cca do 45 minút sme Peckovú opustili. Ani takáto nemilá situácia nás neodradila od toho, aby sme súťaž vyhodnotili ako ináč v motoreste SOBOTIŠŤAN pri Kunovskej priehrade. Keď sme boli už v plnej zábave, rozleteli sa dvere a vstúpil Laco Vašek. Ten nás došiel pozrieť na Peckovú ale to sme tam už neboli. Zato tam prikvitli na opätovnú kontrolu OCHRANCOVIA, či sme akceptovali ich príkaz, no ale nachytali tam už len Laca a ten od nich vyfasoval blokovú pokutu 20,- EUR. Laco vtipne konštatoval, že chcel dodatočne zaplatiť štartovné na klubovú súťaž, ale to tentokrát smerovalo do nesprávnej kasičky.
Bolo pred 17,00 hod, keď sme na prianie hostí z Rakúska ešte viacerí vyrazili na severný kopec za motorestom HAVRAN. Tam boli tiež podmienky vhodné na lietanie a skoro to tam aj „driapalo“.
Takto sme tentokrát dopadli „ako Baťa z drevákami“ a sobotu sme zakončili cca pred 19,00 hod spoločnou rozlúčkou pred odchodom domov. Ako dopadlo vyhodnotenie súťaže po 7. kole, tak to si pozrite vo výsledkoch.
GRAF_Z#2
Luděk Navarčík
There are 7 comments. Add yours