Seriálová súťaž „Záhorie“ #2

Seriálová súťaž „Záhorie“  #2

Po úspešnom tréningu pred súťažou v piatok 31.05.2019 v zostave 2+3 ( dvaja SK, traja A ), pri podmienkach vietor S až SV, trvalo nad 4,0 m/s, sme 1.6.2019, nasledujúci deň v sobotu, vyrazili z Bratislavy už o 7,30 hod. Podľa stavu REGISTRÁCIE a odpovedajúceho PILOT LISTU sme ani náhodou nemohli odhadnúť, koľko pilotov sa na súťaži vlastne zúčastní.
Nakoniec to dopadlo tak, že o súťaž prejavilo záujem 8 pilotov a to v zostave 3+5 ( traja SK, päť A ), ktorí sa na miesto štartu dostavili. Jednoznačne je možné konštatovať, že zo strany modelárov zo Slovenska tento raz naprostá ignorácia našej snahy. Už po ceste na svah sme v aute diskutovali, na základe prebehnutej registrácie o tom, prečo vlastne takýto seriál organizujeme a hlavne pre koho to v súčasnosti robíme. Keď sme sa pred 5-timi rokmi rozhodovali o organizovaní takéhoto druhu klubového seriálu, tak naším hlavným cieľom bolo, aby sme sa viac stretávali, spoločne lietali, trénovali na bázach a tak sa spoločne pripravovali na hlavný republikový seriál, i keď niektorí to považovali za konkurenčné organizovanie miestnych seriálových súťaží vo vzťahu k hlavnému republikovému seriálu. Po zvážení podmienok „pre a proti“ sme na záver našej krátkej diskusie konštatovali, že príchodom novej techniky, monitorovania preletov na bázach pomocou kamier, môže každý pilot lietať a trénovať na bázach naprosto sám, bez akejkoľvek pomoci od kolegov a to v čase, na miestach a za podmienok, ktoré si určí práve on sám. Keď sa na to pozrieme zo širšieho celospoločenského vývojového trendu v súčasnej spoločnosti rozvinutej demokracie, tak nikto nikoho vlastne nepotrebuje. Dovolím si citovať čím ďalej tým viac pravde sa podobajúci a mnohým modelárom známy výrok, „Každý je tu sám za seba“. Koniec kritiky.

A teraz už niečo konkrétne k priebehu klubového seriálu. Podľa predpovede na sobotu sa táto vyplnila do bodky. Podmienky na lietanie podľa pravidiel F3F splnené, vietor S až SV 3 až 7 m/s, smer vetra ustálený bez vybočovania z hlavného smeru. Bolo dosť času, takže zúčastnení piloti si najprv niekoľkokrát odskúšali momentálne podmienky na svahu, mnohí z nich si na poslednú chvíľu upravovali konečné súťažné nastavenie modelov. Lietanie sme začali zhruba pred 11,00 hod s tým, že budeme lietať až do úplného „vyčerpania“ alebo do totálneho „vyhladovenia“.

V rozlietanom 8. kole okolo 15,00 hod došlo pre nás k neočakávanému prekvapeniu. Na miesto štartu dorazila skupina Ochrancov prírody z Trenčína a začali kádrovanie zúčastnených. Nafotili si ŠPZ áut, zozbierali občianské preukazy a pasy hostí z Rakúska na identifikáciu a chceli predložiť povolenie vjazdu áut do chránenej oblasti. Márne boli naše argumenty, že Pecková je zaradená na úrovni Slovenského aeroklubu do miest s organizovaním modelárskych aktivít. Museli sme súťaž ukončiť, Peckovú následne ihneď opustiť s tým, že pokračovanie nedovoleného vstupu na Peckovú bude mať dohru na Miestnom úrade vo Vrbovciach, kde Pecková katastrálne patrí. Rovnako dopadli aj dve skupiny paraglidistov, s ktorými vždy dobre vychádzame.

Teraz sme si vlastne naplno uvedomili, že ta tam sú z hlbokej minulosti modelármi osvojené praktiky – lietam si kde chcem, kedy chcem a koľko chcem. Nastal čas plného rešpektovania zákonov a vyhlášok s plným právnym vedomím prípadných sankcií za porušenie povinností. Pri organizovaní súťaží je potrebné rešpektovať aspoň tieto zásady:

  • nahlasovať, organizovať a vyhodnocovať súťaže podľa pravidiel LERMAS
  • prevádzku vozidiel vykonávať len po verejných komunikáciach
  • vozidlá parkovať na plochách vyhradených pre tento účel
  • vstup na pozemok len so súhlasom vlastníka a to najlepšie písomne

Podľa príkazu Ochrancov prírody sme súťaž ukončili, zbalili sme sa a cca do 45 minút sme Peckovú opustili. Ani takáto nemilá situácia nás neodradila od toho, aby sme súťaž vyhodnotili ako ináč v motoreste SOBOTIŠŤAN pri Kunovskej priehrade. Keď sme boli už v plnej zábave, rozleteli sa dvere a vstúpil Laco Vašek. Ten nás došiel pozrieť na Peckovú ale to sme  tam už neboli. Zato tam prikvitli na opätovnú kontrolu OCHRANCOVIA, či sme akceptovali ich príkaz, no ale nachytali tam už len Laca a ten od nich vyfasoval blokovú pokutu 20,- EUR. Laco vtipne konštatoval, že chcel dodatočne zaplatiť štartovné na klubovú súťaž, ale to tentokrát smerovalo do nesprávnej kasičky.

Bolo pred 17,00 hod, keď sme na prianie hostí z Rakúska ešte viacerí vyrazili na severný kopec za motorestom HAVRAN. Tam boli tiež podmienky vhodné na lietanie a skoro to tam aj „driapalo“.
Takto sme tentokrát dopadli „ako Baťa z drevákami“ a sobotu sme zakončili cca pred 19,00 hod spoločnou rozlúčkou pred  odchodom domov. Ako dopadlo vyhodnotenie súťaže po 7. kole, tak to si pozrite vo výsledkoch.
GRAF_Z#2
Luděk Navarčík

There are 7 comments. Add yours

  1. Avatar
    Chlapi , nedajte sa znechutiť tými ochranármi. Skúste si vyžiadať výnimku na Krajskom úrade životného prostredia v Trnave no jasne a slušne im popíšte čo presne robíte, o čo vám ide, ake potrebujete povolenie, prípadne akú výnimku a ak narazíte na rozumnú osobu, tak verím, že sa s tým bude dať voľačo urobiť. My sme riešili podobný incident pred ôsmimi rokmi na Sandbergu. Vtedy som to riešil takto: Podaním sťažnosti na člena stráže prírody - na ktorú mi prišla z KÚŽP takáto prekvapivá odpoveď Potom som im poslal doplnenú sťažnosť a napokon prišla od nich takáto odpoveď Takže to išlo do stratena a o menovanom "ochranárovi" sme viac nič nepočuli.
  2. Avatar
    Zacina sa to podobat na rakusko, sem tam sa dostanem do alp aj s modelom ale v podstate sa nikam neda dostat lebo kazdy kusok zeme niekomu patri a hned vybeunde nejaky ujko ze mu slapem po trave, bol som pouceny takze to ani neskusam a lietam len tam kam sa dostanem po verejnej ceste a potom peso alebo lanovkou. Napadama na tej Peckovej ak by tam neboli auta tak ste v podstate turisti a nic neporusujete. To by potom chcelo len jedno auto s povolenim co vynesie material hore pre vsetkych.
    • Avatar
      Lietanie im nevadilo a ani to, že nás tam bolo asi 20. Vadili im autá. Boli sme poučení, že Pecková (vrch) patrí do CHKO Biele Karpaty a vstup autom je možný len s povolením, ktoré môže vydať príslušný OÚ - odbor starostlivosti o ŽP.
    • Laco
      Pohyb, lietanie v CHKO a NP je definovaný v zákone a nie je to celkom také ízy. V oblastiach s menším stupňom ochrany to ochranári neberú až tak "vážne".
  3. Avatar
    Toto je mozno otazka na niekoho s pravny vzdelanim, ale moze ma len tak niekto lustrovat, teda domahat sa obcianskeho preukazu alebo pasu? Otazka je ci ste povinny ich posluchat, resp porusili ste nejake predpisy.
  4. ŠTEFAN ANDOGA
    Všetko OK,LEN NAČO TEJ DEMOKRACIE/POLITIKY/ DO F3F!!! POLITIKA F3F JE VO VZŤAHOCH,KTORÉ SÚ VÁŽNE NARUŠENÉ,PRETO TAKÁ UČASŤ!!! PILOT ŠTEFAN ANDOGA-CLOSTERMANN
    • Laco
      Neviem aké vzťahy sú vážne narušené. Stýkam sa často s paštekármi z hlavnej dediny, so stredniakmi z Turca a Liptova a taktiež so šaľenymi z bazmekcity. Nevidím žiadne vážne problémy vo vzťahoch, dokonca na Turci sa Šimo rozprával s Navarčíkom. Neboj už čoskoro na Bájnom kopci uvidíš, že ľady sa topia a to je dobre.

Leave a Reply to F.Ruisl Cancel Reply

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.